Telefon bimbit dan kesannya terhadap kesihatan



MEMBAKAR OTAK &  KULIT

BRITAIN: Telefon bimbit boleh membakar otak dan menjejask an fungsinya . Satu kajian British yang diketenga hkan dua tahun lalu menunjukk an tahap pendedaha n kepada telefon bimbit yang diletakka n dekat dengan kepala atau bahagian badan yang lain adalah lebih besar berbandin g pendedaha n keseluruh an badan kepada stesen pangkalan nya.

SWEDEN:
Satu kajian yang utama mendapati peningkat an sehingga 48 kali ganda aliran haba pada telinga, muka atau kepala penggunan nya.

RUSIA: Telefon bimbit boleh menaikkan suhu permukaan kulit sehingga 4.7C. Kerosakan akibat pemanasan ini boleh menyebabk an kanser kulit. (Di UK, seorang pengguna mati akibat ketumbuha n kulit berbarah di tempat ia meletakka n telefon bimbit.)

Beberapa orang saintis memberi amaran bahawa
pemanasan ini merosakka n kulit, di mana ia membuatka n penggunan ya kelihatan berkedut, tidak bermaya dan akhirnya menjadi tua sebelum waktunya! Dikatakan berikutan pemanasan yang berlaku, sel-sel kulit lama kelamaan tidak dapat berfungsi dengan sempurna, dan proses hidup menjadi kurang berkesan.

RISIKO KANSER LEBIH TINGGI


SWEDEN: Penggunaa n telefon bimbit meningkat kan risiko tumor otak hampir 2 1/2 kali ganda. Kanak-kanak yang bertengko rak nipis dan berotak kecil lebih berisiko.

AUSTRALIA:
Tikus yang didedahka n kepada radiasi getaran digital telefon bimbit selama lebih 18 bulan berisiko dua kali ganda diserang kanser.

AMERIKA SYARIKAT:
Pengguna yang kerap menggunak an telefon bimbit mempunyai paras melatonin (hormon penting bagi mencegah kanser) yang rendah.

AUSTRIA:
Perokok yang menggunak an telefon bimbit menanggun g risiko lebih tinggi mendapat kanser berbandin g bukan perokok.

Fakta lain yang membimban gkan

Pengguna telefon digital diketahui boleh mengemban gkan penyakit nonHodgki n di dalam kelenjar limfa leher mereka, pada bahagian yang sering diletakka n telefon bimbit selama beberapa jam sehari.

Pendedaha n selama beberapa minit kepada radiasi telefon bimbit boleh mengubah 5% kanser aktif kepada 95% kanser aktif pada sepanjang masa pendedaha n dan dalam jangka masa pendek selepas itu.

Risiko tumor 'neuro epithelia l' luar biasa pada bahagian luar otak adalah lebih dua kali ganda - secara statistik nya menunjukk an peningkat an yang ketara - terhadap pengguna telefon bimbit berbandin g bukan pengguna.

Pada tahun 1998, sekurang-kurangnya lapan tuntutan mahkamah yang mendakwa telefon bimbit meneyebab kan tumor otak difailkan di Amerika Syarikat.


KEROSAKAN DNA & SISTEM IMUN


Beberapa kajian menunjukk an bahawa radiasi telefon bimbit boleh menyebabk an kerosakan DNA dalam sel manusia. Menurut saintis UK, radiasi frekuensi radio yang lemah sama seperti yang dipancark an oleh telefon bimbit boleh merosakka n sistem imun badan yang melawan jangkitan dan penyakit.

KECACATAN KETIKA LAHIR


AMERIKA SYARIKAT: Radiasi telefon bimbit telah  dikaitkan dengan kemungkin an bahaya kepada wanita hamil dan bayi di dalam kandungan . Dalam satu kajian, radiasi didapati menyebabk an kecacatan kepada embrio ayam.

KENAIKAN TEKANAN DARAH

JERMAN: Dalam satu kajian yang dilaporka n di dalam Lancet pada tahun 1998, tekanan darah pada setiap ujian ke atas manusia mengalami kenaikan antara 5 hingga 10mm Hg - paras kenaikan yang lebih daripada cukup untuk memulakan strok atau serangan jantung di kalangan mereka yang berisiko tinggi.

Ini merupakan bukti kukuh pertama mengenai kemampuan radiasi telefon bimbit mengubah fungsi sel secara langsung di dalam badan manusia.

PENYAKIT ALZHEIMER, PARKINSON & SKLEROSIS MULTIPEL


SWEDEN: Pendedaha n cuma selama dua minit kepada pancaran daripada telefon bimbit boleh melemahka n penghalan g keselamat an di dalam darah, menyebabk an protein dan bahan toksin memasuki otak. Keadaan ini cenderung mencetusk an serangan penyakit-penyakit seperti Alzheimer, Parkinson dan Sklerosis Multipel.

Dalam satu kajian lain, pengguna telefon bimbit selama 30 minit sehari adalah dua kali ganda cenderung mengalami keadaan hilang daya ingatan berbandin g mereka yang menggunak annya kurang daripada dua minit.

AMERIKA SYARIKAT:
Satu kajian mendapati daya ingatan tikus menjadi lemah buat seketika selepas terdedah selama 45 minit kepada radiasi elektroma gnet daripada telefon bimbit.

UK:
Kajian tajaan kerajaan mengaitka n pendedaha n radiasi telefon bimbit dengan kehilanga n daya ingatan buat seketika dan kekelirua n secara tiba-tiba.

PENYAKIT JANTUNG & BATU KARANG

EROPAH:
Penyelidi kan baru menunjukk an pendedaha n kepada radiasi telefon bimbit menyebabk an sel-sel darah merah membocork an hemoglobi n (yang membawa oksigen ke seluruh badan), di mana pengumpul annya boleh menyebabk an penyakit jantung dan batu karang.

PENURUNAN NAFSU SEKS, KEPANASAN & KELESUAN

UKRAINE: Berdasark an kajian yang dijalanka n keatas binatang, penggunaa n telefon bimbit secara drastik boleh mengurang kan keinginan seks. Tikus yang terdedah kepada radiasi telefon bimbit didapati mempunyai paras testoster one dalam aliran darah jauh berkurang an daripada tikus yang tidak terdedah kepadanya . Semakin tinggi dos radiasi, semakin berkurang testoster one yang dikeluark an oleh kelenjar badan, mengakiba tkan penurunan aktiviti seks.

SCANDINAV IA: Kajian tajaan industri selular Scandinav ia dan kerajaan Sweden dan Norway, mengesahk an hubungan ketara antara jangka masa dan jumlah panggilan dibuat oleh pengguna dengan gejala-gejala seperti kelesuan, kepanasan dan sakit kepala. Pengguna telefon bimbit yang kerap juga dilaporka n mengalami keadaan kulit berdenyut-denyut atau bergerak-gerak.

RACUN DALAM BAHAN PENAMPAL GIGI

Kajian menunjukk an radiasi telefon bimbit boleh mengaktif kan raksa dan melepaska n gas beracun. Pakar-pakar percaya bahawa gas yang menyerang sistem saraf tengah otak boleh menyebabk an keadaan tertekan, lelah, penyakit Alzheimer dan Sklerosis Multipel.

SAKIT KEPALA, PENING & HILANG TUMPUAN

SWEDEN:
Kajian Sweden yang ditaja oleh industri selular ke atas 11,000 pengguna telefon bimbit mendapati pengguna yang membuat empat panggilan atau lebih dalam sehari adalah 3.6 kali lebih mudah diserang sakit kepala berbandin g mereka yang membuat panggilan kurang daripada dua kali. Pengguna juga 2.3 kali lebih mudah pening dan 2.4 kali lebih mudah hilang tumpuan.

Orang-orang muda lebih berisiko terutaman ya yang berumur 30 tahun ke bawah, di mana mereka lebih mudah mengalami kesan sampingan nya.

3 comments:

Syafii K-link said...

Mantap Artikelnya.
Solusi Mengatasi Radiasi telefon
Sila kunjungi https://mynewblogsyafii.blogspot.my/2016/12/perkembangan-teknologi-alat-dan-media.html

Hanna Illy said...

Nak insaflah lepas ni :(

Unknown said...

Nak tanye had penggunaan phone berapa lama yee sepatutnya?

Post a Comment

 
Copyright 2011 @ Biah Solehah PMRAM!
Design by Wordpress Manual | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Blogger