AHLAN WA SAHLAN BULAN TARBIYYAH

Assalamualaikum wbt
Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam, selawat dan salam buat Nabi Muhammad saw yang tercinta, ahli keluarga, dan para sahabat yang diredhai.

Firman Allah ta`ala yang bermaksud:
'Difardhukan ke atas kamu puasa sepertimana difardhukan ke atas orang sebelum kamu mudah-mudahan kamu bertaqwa."

Setelah setahun menanti, Ramadhan Al Munthazar kini bakal menjelma. Bulan yang disifatkan oleh Al Quran dan Hadith dengan kelebihan yang pelbagai. Firman Allah : Bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan pertunjuk dan perbezaan yang benar dengan yang salah. Sabda nabi saw : Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran daripada Allah SWT, maka diampunkan dosa-dosanya yang lalu." Kedatangan bulan Tarbiyyah ini
perlu diisi dengan sebaiknya, bahkan digandakan berbanding bulan - bulan yang lain.

Bulan Tarbiyyah
Apabila menghayati intipati pengisian Ramadhan, kita akan mendapati bahawa Ramadhan merupakan bulan Tarbiyyah. Allah kurniakan buat umat Islam bulan ini untuk mereka merebut JUALAN MEGA yang dijanjikan sendiri oleh Allah ta`ala sepertimana hadith qudis yang bermaksud : Ganjaran puasa itu aku yang berhak untuk Memberikannya.'.Tarbiyyah ini merangkumi Rohani, Jasmani dan Mental. Maka dengan
kedatangan Ramadhan, ketiga-tiga unsur ini perlu dididik sebaiknya. Penghayatan yang tinggi terhadap bulan ini tidak akan hanya melihat Ramadhan semata-mata menahan lapar dan dahaga.

Jika hendak disebutkan satu persatu ganjaran yang dijanjikan oleh Allah sepanjang Ramadhan, pasti tidak akan habis. Akan tetapi Islam mengajar kita untuk membuat sesuatu amalan berdasarkan kemampuan tanpa menafikan sifat untuk sentiasa berlumba-lumba dalam membuat kebaikan. Kedua-duanya merupakan sunnah. Hayatilah dan maknakanlah Ramadhan pada kali ini dengan sebaiknya.

Persiapan Ramadhan
Sejarah memaparkan, Nabi Muhammad saw telah melakukan `latih tubi` untuk menyambut Ramadhan bermula dari Rejab dan Sya`ban. Ini membuktikan bahawa kedatangan Ramadhan bukanlah suatu bulan yang biasa hingga memerlukan persediaan yang awal. Apabila menjelmanya Ramadhan, bacaan Al Quran, qiamullail, dan berpuasa telah menjadi satu kebiasaan. Sabda Nabi saw : “Telah datang kepadamu bulan Ramadhan,bulan keberkatan, Allah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat,menghapuskan dosa-dosa dan mengabulkan doa. Allah melihat berlumba-lumbanya kamu pada bulan ini dan Dia membangga-banggakanmu kepada malaikat-Nya, maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang baik dari dirimu. Karena orang-orang yang sengsara ialah yang tidak mendapatkan rahmat Allah di bulan ini."

Justeru, PMRAM menyeru kepada seluruh ahli, marilah bersama-sama kita merebut fadhilat sepanjang Ramadhan ini, dengan mengharapkan Ramadhan tahun ini lebih baik dari yang lepas. Disamping tidak mengabaikan amanah dan gerak kerja Islam yang menjadi kewajipan setiap umat Islam. Gerak kerja dakwah tidak pernah berhenti bahkan perlu sentiasa diperkasa. Kata Dr Qardhawi " Kerja masayarakat yang bermanfaat turut dikira ibadah jika sempurna niatnya". Moga-moga kita digolongkan bersama mereka yang bertaqwa.

Salam Ramadhan Al Mubarak
Lajnah ( Unit) Dakwah dan Pembangunan Insan
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2010

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2011 @ Biah Solehah PMRAM!
Design by Wordpress Manual | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Blogger