Syawal : Kemenangan Yang Di Syukuri.




الله أكبر كبيرا, والحمد لله كثيرا, وسبحان الله بكرة وأصيلا,
لا إله إلا الله وحده,
صدق وعده,
ونصر عبده,
وأعز جنده وهزم الأحزاب وحده.
لا إله إلا الله والله أكبر. الله أكبر ولله الحمد.


Kegembiraan jelas terpancar pada wajah kaum Muslimin saat Allah menurunkan pertolongan kepada mereka berupa kemenangan dalam menentang tentera kuffar dalam peperangan Ahzab. Kemenangan ini dirai dengan penuh ketaqwaan dan munajat serta dihiasi dengan tasbih, tahmid juga takbir yang berterusan tanda cinta mereka kepada Rabbul Jalil dan kekasih Nya , Nabi Muhammad Sallallahua’laihi Wa Sallam. 

Aidilfitri yang dihadiahkan buat hamba-hambaNya begitu bermakna dalam konsep Ramadan yang banyak mentarbiah ruhiah ummah. Rangkap takbir yang dialunkan setiap kali raya tiba menggambarkan suatu keizzahan dalam diri setiap Muslim yang tetap teguh berpegang dengan syariat Allah SubhaanahuwaTaa’la.

Namun, realiti masyarakat kini memandang enteng tentang erti sebenar sebuah kemenangan. Hari-hari yang dimuliakan ini seringkali dicemari dengan gelagat-gelagat maksiat seperti pendedahan aurat, tabarruj (berhias berlebih-lebihan), pergaulan bebas antara lelaki dengan perempuan, pembaziran dan sebagainya. Apakah ini natijah yang diharapkan setelah sebulan berada dalam madrasah pentarbiahan?

Firman Allah Subhaanahu Wa Ta’ala dalam Surah Al-Baqarah ayat 183 yang bermaksud; “Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa”.

Jelas dalam ayat tersebut menunjukkan bahawa tujuan berpuasa pada bulan Ramadan adalah bagi menggapai ketaqwaan seterusnya sebagai ‘pengecas’ iman agar  bertambah teguh dalam mendepani cabaran dalam kehidupan. 

Oleh itu, ubahlah budaya jahiliah dalam diri kita dengan kembali berpaut pada garisan Al-Quran dan Sunnah agar kita dapat menyebarkan budaya yang terbaik ke seluruh alam. Koreksi iman kita setelah Ramadan kali ini berlalu, adakah kita bertambah baik ataupun sebaliknya?

:: Betulkan yang biasa, Biasakan yang betul ::

SALAM LEBARAN 1433 Hijrah




















No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2011 @ Biah Solehah PMRAM!
Design by Wordpress Manual | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Blogger